fredag den 17. februar 2012

De lange linjer...

Solen har endelig fået fat. Kinderne lunes og græsset titter igen frem fra den smeltede sne. Jeg kan mærke forår!

Jeg nåede heldigvis at opleve havet, is-skruningerne og naturens hårdhed i weekenden. Det var smukt - men barskt!

Jeg er meget fascineret af Vesterhavet. Det er fascinerende en efterårsmorgen, når det skummer og sprøjter og man kan læne sig op ad vinden. Det er fascinerende på en sommeraften, hvor vandet er helt stille og spejler sig i solen. Men det er nu helt specielt når det fryser til og strammer grebet.
De sidste tre vintre er havet froset til ud for Ho bugt. De tidligere år har naturen vist sine kræfter med metertykke skruninger og en knagen og en bragen der kunne høres helt op på Strandvejen. I år er det mere elegant. Isen var næsten spejlblank - og glat som bare pokker (!), mens stranden var helt helt stille. Kun en enkelt havmåge klagede over et eller andet...

Vesterhavsis

Tre sekunder senere griber jeg fat i masten foran mig - det var glat!

Smukt smukt smukt

Udover de smukke lige linjer, var det også meget barskt. Det var koldt! Og da jeg kom helt ud på spidsen af havpoolen opdagede jeg, at der lå næsten 100 døde - frosne - fugle rundt omkring på stranden og i isen. Så var der ikke noget at sige til, at den enlige måge klagede sin nød!
Jeg løb (!) hjem igen. Det var virkelig uhyggeligt - helt uoverskueligt.
Hjemme fik vi heldigvis besøg af min fuglekyndige Tante og hun, og min fætter, nåede i ugens løb frem til, at fuglene, som i øvrigt var fine Strandskader, var kommet for tidligt på træk, og havde smidt de første vinterfjer. De var simpelthen døde af kulden. Dét er naturen, når den er barsk! 


Ud over store naturoplevelser bød ugen også på snakke om gamle dage. Jeg var så heldig at være omgivet af familie fra både min mors og fars side i søndags. Og snakken gik ivrigt om 'Gamle dage'. Jeg må indrømme, at jeg altid har været et såkaldt 'familiemenneske'. Oven i det er jeg meget fascineret af programmer som 'Ved du hvem du er?' Vi vil vel alle gerne vide, hvad der har formet de liv, som har formet de mennesker, som har formet os...

Min smukke Morfar til søs!

Farmor Elly

Da jeg igår kom hjem fra arbejde lå der et brev fra min Onkel. Indeni lå sirlige kopier af både min Farmor og Farfars dåbsattester. Det interessante er, at de indeholder navnene på mine fire Oldeforældre. Og tænk engang, hvor rigere man pludselig føler sig når man ser navnene Mariane, Søren, Laurids og Lausine....  

...Jeg tror vil prøve at gå en tak længere tilbage. Hverken for at lede efter konger eller krigere, efter grevskaber eller gods. Derimod håber jeg at finde en finurlig lille hverdagshistorie eller to....

.... det er de lange linjer! 

God weekend! LeLouLaLi 




1 kommentar:

  1. INGA MARGRETHE JENSEN17. februar 2012 kl. 22.15

    JEG KAN BESTEMT OGSÅ MÆRKE FORÅR, - HERLIGT.
    JEG NYDER DINE DEJLIGE BILLEDER.
    KÆRLIGST FASTEREN.
    RIGTIG GOD WEEK-END.

    SvarSlet